Tuesday, October 29, 2013

RENDANG BURUNG PUYUH.

Bila mood terlebih rajin maka siaplah menu rendang burung dgn pulut kukus. Menu utk sarapan pagi sabtu yg lepas sbb hubby xkeje tapi aku kena keje . . xde istilah cuti pada sabtu dn ahad bg kerjaya mcm aku . . . kira baru nak citer lah arini . . hehe. Maklumlah busy, mana nak urus anak2nya lagi dan bekerja pulak . . . mmg masa amat terhad tapi bila ade ms terluang walau pun sikit aku curi2 gak mengupdate blog, fb dan page mcm xleh di pisahkan jer. . . ahaks. . . hehe.

Dan , aku pun bawa sedikit ke tempat keje utk menjamu kenkawan sbb ade antara teman2 yg xpernah makan burung puyuh so aku nak bagi deme merasalah jugak . Alhamdulillah dorang pun suke, ade teman sekerja bangsa cina yg kata " burung nie buat rendang lagi sedap maaa, aku biasa makan yg goreng jer ". . . hehe. Yg aku dok berfikir sambil ketuk2 jari kat dagu. . .oooo gitu yer. . . hahaha.





sedap banget. . . utk brekfes. . . hehe





aku letak byk daun kunyit. . .lebih sedap rasanya.






dah siap terhidang TAPI  teh '0' lum siap utk sama2 berposing. . .hehe



RENDANG BURUNG PUYUH.
Resepi : ai em izah

Bahan-bahan :

10 ekor burung puyuh yg telah dibersihkan dan dibelah 2.
1 liter santan (aku x asingkan yg pati . . lebur je semua sekali )
1 cawan cili blend ( nak lebih pedas leh tambah cili padi )

bawang merah 5 ulas *
bawang putih 3 ulas *
1 inc halia *
1 inc kunyit hidup*
1/2 inci lengkuas *
1 sdk rempah ketumbar*
1 sdk jintan halus*
1 sdk jintan kasar*
3 atau 4 biji buah keras*
4 btg serai*

# bertanda * dikisar halus , rempah2 disangai then kisar kering #

1 peket kecil kerisik (rm1.60)
asam keping
daun limau purut
daun kunyit ( aku guna 3 helai yg dihiris halus)

cara-cara :

1. Semua bahan di masukkan ke dalam kuali kecuali daun limau dn kunyit serta kerisik yg akan di             masukkan tika kuah hampir kering.
2. resepi nie main campak-campak jer xperlu nak tumis bagai . resepi family yg xde sukatan terperinci     sgt. . . kalau ade yg rasa perlu ditambah dn dikurangkan pun boleh.. kita yg buat dia. . . Mudahkan.       (^_~)

No comments:

Post a Comment