Wednesday, December 4, 2013

CUCUR NASI UDANG GERAGAU YG LEMBUT + SEDAP.

Cucur nie aku buat utk sarapan pagi beberapa hari yg lepas sebelum gi keje  ,  baru sekarang nak masukkan dlm blog. . . masa x mengizinkan utk aku mengadap laptop hari2.. . tapi xpelahkan yg penting ade resepi yg nak dikongsikan bersama wlupun simple jek.

Cucur nie dari pagi sampai ke petang pun masih lembut tau , kalau nak tau cer try yer . . pasti kenkawan puas hati punya . Aku dpt resepi nie dari kak yatie . Minta izin yer kak yati utk aku share kat sini pula. Aku derhakakan sikit resepi ni so kalau nak yg asal klik link rumah kak yatie yer.




















CUCUR NASI UDANG GERAGAU.
Sumber : yatiememories.blogspot.com

Bahan-bahan:
2 cawan nasi 
2 cawan air
1 labu bawang besar
2 1/2 cawan tepung gandum
70g udang geragau ( rendam , buang pasir2 halus + toskan )
1 biji lada hidup 
1/2 batang lobak merah ( aku tambah )
daun sup ( hiris )
cili padi siam hiris ( ingin lebih pedas sbb tu aku letak )
garam sbg perisa.

Cara-cara:
- masuk nasi , air , bwg besar ke dlm blender dan blend halus.
- masuk dlm bekas , masukkan juga udang geragau , tepung serta kesemua bahan . Gaul sebati .
- jemput2kan ke dalam kuali berminyak yg telah dipanaskan. Goreng dengan api sedang.
- goreng hingga warna keemasan barulah di angkat dan tos dengan tuala dapur. Buat hingga          habis.
- cicah dgn sos pilihan anda. . . :)





haaaaa. . . . jgn sangka semuanya comel2 belaka tau. . .tgk nie . . hitammm , gara-gara kelam kabut sbb nak cepat , nak bersiap utk gi keje . . . hehe

No comments:

Post a Comment