Wednesday, November 27, 2013

PUDING TAUHU LAICI PILIHAN HATI.

Assalamualaikum...kembali bersiaran dengan menu pencuci mulut yg bagi aku paling sedap pernah dibuat. . hehe. Kalau xpercaya meh ler try resepi nie. . . pasti ramai yg akan mintak resepi nie kat korang. . . sbb itulah berlaku kat aku, gara-gara membuatnya utk majlis jamuan kat tempat keje aku. . . . time tu x usah sebutlah , asyik berlagu indah jer dr kenkawan. . . dan dorang pun nakkan resepi tu sbb senang sgt nak buatnya pun.

Bahan-bahan yg digunakan pun mudah jer. Kos dalam RM20 ( anggaran ler ). Kenkawan aku dr bangsa cina pun berminat dan suka sgt dgn puding nie, dorang siap suruh aku berniaga sbbnya teramat sedap. . .hahaha
Aku mmg suka mencuba resepi-resepi dari kalangan blogger masakkan sbb bg aku kebanyakkannya xpernah mengecewakan DAN yg paling penting ianya mmg SEDAP. Terima kasih pd dorang yg sudi share resepi2 yg mebeles dan juga bagi yg berminat berniaga bolehlah praktis utk jualan. . . pasti laku. . . in sha allah .

Resepi nie aku jumpa masa skodeng blog kak nor SECUBIT GARAM.. . . mohon share yer. . .
Aku ubah sedikit utk memudahkan kerja. . . . hehe




























Kejap jer dah nak habis. . . hehe


PUDING TAUHU LAICI.

Bahan-bahan:
1 peket (20g) agar2 strip ( rendam + toskan.) 
1.8 liter air 
200 ml santan kotak.
1 tin (515g ) susu pekat manis 
1 tin susu sejat ( cair )
2 helai daun pandan (simpul)

Cara-caranya :
1- masukkan air ke dlm periuk dan daun pandan , biarkan mendidih kemudian masukkan agar2 yg telah direndam + toskan airnya . masak hingga agar2 larut.
2- masukkan pula susu pekat manis , susu sejat dan santan , gaul sebati hingga naik wap. xperlu sampai mendidih ( ditakuti pecah minyak ). Buangkan daun pandan dan bolehlah dituang kedalam cup kecil atau loyang . biarkan beku dan masukkan ke dlm esbok , nak makan barulah dituangkan kuahnya. Enak dimakan sejuk.


Utk Kuah:
1 tin laici ( siat2kan isinya ) - jus jgn buang.
1 tin fruit coktail ( toskan airnya - ambil isi jer )
2 tin air (guna tin laici tadi)
8 sdb gula ( ikut kemanisan yg diinginkan )
3 sdb perisa laici .

# dimasak dlm periuk hingga mendidih dan  sejukkan.


Resepi nie aku olah ikut kemudahan aku jer so kalau nak resepi yg asal leh jenguk kat dapur Kak Nor yer. Selamat mencuba dengan jayanya. Air tangan sendiri lebih baik utk keluargakan. . . jangan marah naaa. . . peace :)

No comments:

Post a Comment