Thursday, October 24, 2013

KEK LAPIS KEJU PERSONA. . .KEGEMARAN ANAK_ANAK.

Assalamualikum dan salam sejahtera wat semua.
Semuanya gara-gara banyak stok biskut marie kat kabinet dapur ler nie. Aku pun terajin pulak nak wat kek lepis persona tu sbb anak2 memang suke sgt kek tu , katanya macam serbuk milo yg ditabur atas kek tu . . . sedangkan ianya adalah serbuk biskut marie yg dikisar halus. Tapi bagi aku rasanya adelah  sikit ... haaaa sikit je tau , mcm ala-ala turamisu gitu. So memang sedap giler.

Dah banyak kali aku buat sbb ianya mudah sesangat. Aku dpt resepi nie dari blogger hasue yg katanya diambil dr resepi adiknya rio. Kalau ade yg tersalah mintak ampun yer dan izinkan aku utk mengembangkan lagi resepi nie. So , jom lihat fotonya dulu then resepinya sekali. Yukk. . . layannnn.





menu minum petang semalam. . .





lembut dan sedap . . .



KEK LAPSI KEJU PERSONA :
Resepi asal : RyoAzhar

Bahan-bahan :
a) 500 ml susu segar
     2 bungkus biskut marie jenama Lee ( aku guna brand tesco jer )
     
b) 500 g keju philadephia / tatura
    10 ml susu segar
     1/2 cawan gula halus


cara-cara ;
1. satukan keju dan gula kemudian dipukul hingga sebati.
2. masukkan susu dan putar lagi hingga kembang dn sebati . asingkan.
3. sediakan loyang yg telah dialas dgn kertas minyak.
4. panaskan susu segar dlm periuk dan angkat. Celup biskut marie dlm sesaat then susun atas loyang       yg beralas kertas minyak.
5. sapu rata keju yg diketepikan tadi , barulah di susun semula biskut marie yg di celup dlm susu segar     Lakukan hingga keju habis. sbb akan ada banyak balance biskut marie tu lagi. Yg tu boleh dikisar           utk di tabur di bahagian atas sekali.
6. Sejukkan didalam esbok selama 6 jam , baru boleh dipotong dan ngap. . . hehe
    kena sabor yer.

p/s . . moga berjaya, ianya mudah sgt.. . . (^_~)

No comments:

Post a Comment